kauppa_liiketoimintakatsaus

Asiakaslähtöinen palvelu keskiössä

Vuosi 2018 oli Suomalaiselle Kirjakaupalle panostusten vuosi. Jalansijamme markkinoilla syveni ja leveni uusien kivijalkakauppojen myötä. Suomalaisen Kirjakaupan myynti kasvoi liki neljä prosenttia vuonna 2018. Tulosta verottivat puolestaan lukuisat investoinnit.

Kivijalkakauppojen valtteina alati yltyvässä kilpailussa ovat erikoistuminen, erinomainen palvelu ja läheisyys asiakkaisiin. Avasimme vuonna 2018 peräti viisi uutta myymälää, joista merkittävin on uusi lippulaivamyymälämme Helsingissä osoit­teessa Aleksanterinkatu 15. Vanhoja myymälöitämme on remontoitu vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi markkinoinnin visuaalinen ilme uudistettiin.

Suomalainen Kirjakauppa osti kesäkuussa 2018 oppikirjakauppaan keskittyvän Jamera Oy:n, jolla on kaikkiaan kuusi myymälää – Helsingissä, Lahdessa, Jyväskylässä, Tampereella ja Oulussa.

Tehdyt investoinnit eivät näy heti tuloksessa. Kestää parikin vuotta, ennen kuin asiakaskunta ottaa uudet kauppapaikat omakseen. Verkkokaupan laajentumisesta puhutaan paljon ja myös Suomalaisessa tehdään hartiavoimin töitä verkkokaupan kehityksen eteen. Ulkomaisia verkkojättejä emme voi voittaa, mutta keskittymällä omiin vahvuuksiimme myös verkkokaupan saralla pystymme menestymään.

Suomalaisella Kirjakaupalla on tällä hetkellä 65 myymälää. Koko Suomen kattavana ketjuna meillä on ikkunapaikka ostokäyttäytymisen trendien ja kuluttajakäyttäytymisen äärellä. Mobiililaitteet ovat tulleet jäädäkseen ja nuorten sekä milleniaalien kulutustottumukset poikkeavat radikaalisti aiemmista sukupolvista.

Vaikka asiakkaiden tarpeet muuttuvat, laadusta tinkimätön, henkilökohtainen palvelu on korvaamaton kilpailuvaltti. Suomalainen Kirjakauppa on valittu jo neljä kertaa peräkkäin Suomen innostavimmaksi työpaikaksi, mikä kertoo ennen kaikkea henkilökunnan asenteesta omaa työtään kohtaan. Toisinaan asiakkaiden meille antama palaute hätkähdyttää ylitsevuotavalla positiivisuudellaan. Palvelumme tason säilyttäminen on jatkuvan menestyksen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Palvelutaso rapautuu, ellei siitä pidetä säntillisesti huolta – yhdessä.

Tuotevalikoimamme on vuosien saatossa laajentunut niin, että tällä hetkellä jo lähes puolet tuotevalikoimastamme on muuta kuin kirjallisuutta. Silti yksittäiset bestsellerit ovat yhä merkittäviä kirjakaupan myynnin kannalta, sillä suuret sanat saavat suuret massat liikekannalle. Bestsellerit edistävät myös muiden, tasavahvoihin myyntilukuihin yltävien kirjojen myyntiä. Meidän on joka tapauksessa pysyttävä aktiivisena ja pohdiskeltava, kuinka rakennamme tuotevalikoimaamme entistä monipuolisemmaksi – mahdollisesti jopa aivan uusille tuotealueille.

Vuoden 2019 alussa Suuren Suomalaisen Kirjakerhon liiketoiminta siirtyi Suomalaisen Kirjakaupan siipien suojiin. Siirtymän myötä Kirjakerho tuo vahvan vertikaalisen osaamisen kaupan puolelle – eli tietämyksen asiakkaiden lukumieltymyksistä ja kulutustottumuksista. Asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden entistä parempi ennakointi ja niiden täyttäminen ovat juuri sitä palvelua, mitä asiakas Suomalaisen Kirjakaupan toiminnassa arvostaa.

Minna Kokka
Suomalaisen Kirjakauppa Oy:n toimitusjohtaja