Nautintojen kirjakauppa

Marraskuussa 2018 avattu Suomalaisen Kirjakaupan uusi lippulaivamyymälä on kirjakarkkia kahden kerroksen täydeltä. Viihtymään ja viipymään houkuttelevat tilat, osaava palvelu, laaja valikoima ja historiaa henkivä tunnelma kutsuvat paikalle niin vanhoja kuin uusia asiakkaita.

Teksti Minna Takkunen

Helsingin keskustan paraatipaikalla, Aleksanterinkadun numerossa 15, avattiin marraskuussa Suomalaisen Kirjakaupan uusi lippulaivamyymälä. ”Suomalainen Kirjakauppa on kiinnostava yhteistyökumppani myös kiinteistön omistajille. Saamme tietoomme toistuvasti hyvin houkuttelevia liikepaikkoja”, Suomalaisen Kirjakaupan liikepaikkapäällikkö Ari Hokkanen kertoo.

”Meillä oli alusta saakka selkeä tavoite, tehdä tästä Salama-talon Suomalaisesta Kirjakaupasta sekä meidän että kirja-alan lippulaiva.”

Vakuutusyhtiö Salamasta nimensä saaneen Salama-talon vanhimmat osat on rakennettu 1870-luvulla. Suomalaisen Kirjakaupan lippulaivamyymälän tilojen historia ulottuu vuoteen 1913.

Suomalainen Kirjakauppa on nyt palannut juurilleen. Uusien tilojen löydyttyä kävi nimittäin ilmi, että Suomalaisen Kirjakaupan ensimmäinen myymälä sijaitsi aikoinaan tismalleen samassa osoitteessa. Rakennuksen arvokasta henkeä on hyödynnetty myymälän ilmeessä. Suunnittelusta on yhdessä Suomalaisen Kirjakaupan kanssa vastannut alan palkittu designtoimisto Kuudes.

Sujuva ja kohottava kokemus on kudottu kaikkeen mukaan. Etenkin toisen kerroksen seinä- ja kattoreliefein kuorrutettu, Museoviraston suojelua nauttiva tila ja korkea, valoisa kahvila lähellä ikkunoita luovat viihtymään kutsuvat puitteet.

”Kahteen kerrokseen levittäytyvät tilat on suunniteltu siten, että monipuoliseen tarjontaan pääsee tutustumaan helposti”, myymäläpäällikkö Anu Ilomaa kertoo.

Kadulle avautuvien, suurten kaari-ikkunoiden läheisyyteen suurille pöydille on sijoitettu uutuudet ja kampanjatuotteet. Toisen kerroksen valikoimien äärelle siirtymistä helpottavat ulko-oven lähellä olevat liukuportaat. Esteettömyydestä huolehtivat luiskat ja hissit.

Tilaa myös oleskelulle
Oleskelemaan kutsuvat esimerkiksi useat, tyylihuonekaluista koostetut istuinryhmät ja modernit kohdevalaisimet. Omassa rauhassaan sijaitsevalla lasten osastolla saa piirtää ja leikkiä.

Kivijalkaliikkeen edut ovat kiistattomat. ”Kivijalkamyymälästä tuotteen saa heti mukaan. Myös verkosta tilatun tuotteen nouto myymälästä on nopeaa”, Ilomaa tähdentää.

Samalla voi tehdä löytöjä, kuten lahjakirjaa etsiessä kortteja, lahjapaperia ja muita tuotteita. Kivijalkakaupan puolesta puhuukin juuri aito, monipuolinen kokemus: verkkokaupassa ei pääse samalla tavalla oleilemaan, selailemaan eikä tapaamaan tuttuja kasvokkain.

Osaava palvelu on Suomalaisen Kirjakaupan menestymisen kivijalka. Henkilöstön koulutukseen, perehdyttämiseen ja sitouttamiseen on satsattu paljon. Suomalainen Kirjakauppa on palkittu ja haluttu työnantaja, ja henkilöstöä on kuunneltu myös lippulaivamyymälän ratkaisuissa.

Suomalainen Kirjakauppa on keskisuurten luokassa Suomen innostavin työpaikka henkilöstötutkimuksen perusteella, – jo kolmatta kertaa peräkkäin.

Toiveena ekologiset työvaatteet
Yksi henkilöstön toiveista koski uusien työvaatteiden ekologisuutta. Toive on toteutettu: mustavalkoiset asut on valmistanut kierrätettyjä muovipulloja hyödyntävä suomalainen yritys. Myyjät on helppo tunnistaa myös punaisista lenkkareista.

Lippulaivamyymälän henkilökunnalla on mukanaan tablettitietokoneet, jotka auttavat asiakkaiden palvelemisessa. Osa julisteista on korvattu näyttöruuduilla, joilla esitellään uutuuksia ja kampanjatuotteita.

Kirjahyllyihin on sijoitettu henkilökunnan suosituksia. ”Suositukset ovat henkilökohtaisia eli suosittelija on aina itse lukenut kirjan”, Ilomaa kertoo.

Ulkomaisten kirjojen valikoima on aiempaa laajempi. Lehtiosastolta löytyy tähänastista runsaammin etenkin harraste- ja sisustuslehtiä.

Toisen kerroksen esiintymislavalla tullaan näkemään kirjailijakohtaamisten lisäksi esimerkiksi paneelikeskusteluja ja suosittuihin musiikkikirjoihin liittyviä esityksiä.

Toisessa kerroksessa sijaitsevaan kahvilaan antimet loihtii A-oikeuksin varustettu Cafe Zoceria, joka panostaa lähituottajien tarjontaan. Suolaisten ja makeiden tarjottavien lisäksi kahvilasta saa keittoja salaattilounaita.

Lippulaivamyymälä on myynnillisesti merkittävä. Vaikka palaset ovat uusissa tiloissa nyt kohdillaan, se ei merkitse paikoilleen asettumista: liiketoimintaa kehitetään joustavasti sen mukaan, mikä toimii. Esimerkiksi alan nopeasti vaihtuviin trendeihin reagoidaan ripeästi.

Uutta myymälää on suunnitteluvaiheessa kutsuttu nimellä Helmi. Sellainen se varmasti tulee Suomalaisen Kirjakaupan kruunussa olemaan.

”Odotamme varsinkin sitä, että myymälästä tulee olohuone. Haluamme nähdä väkeä ostoksilla ja viihtymässä täällä”, Ilomaa kiteyttää.