uudet liiketoiminnot katsaus

Jakamistalouden merkitys kasvaa

Otavan Uusille Liiketoiminnoille 2018 oli hyvä vuosi, vaikka eri liiketoimintojen välillä olikin eroja.

Verkkomainonta oli keväällä 2018 hyvässä vauhdissa. Toukokuun lopussa voimaan tullut EU:n tietosuojauudistus GDPR (General Data Protection Regulation) hyydytti kuitenkin kasvun. Yritykset keskittyivät sisäisten prosessiensa hiomiseen, eikä verkkomainonta enää piristynyt loppuvuoden aikana.

Sääntelyn vaikutus myyntiin nähtiin myös autokaupassa. Viranomaiset ovat halunneet puuttua Suomen autokannan muuta EU:ta korkeampaan käyttöikään. Toisiaan seuranneet tempoilevat sääntelypäätökset kääntyivät kuitenkin itseään vastaan, sillä ne saivat auton vaihtamista harkinneet ihmiset varovaisiksi. Nettiauton merkitys on koko yksikölle niin iso, että autokaupan hyytyminen näkyi mediamyynnin haasteena varsinkin loppuvuonna.

Alkuvuonna Otavan Uudet Liiketoiminnat Oy osti tamperelaisen SL-Mediat Oy:n. Ostolla vahvistettiin markkina-asemaa kone- ja kuljetusalalla. Kaupassa saimme neljä sidosryhmälehteä, joista tunnetuin on Konepörssi. Synergiat Nettiauton ja Nettikoneen kanssa ovat ilmeiset.

Jakamistalouden nousu näkyy myös yksikkömme toiminnassa. Nettivuokrauksen volyymi jatkaa kasvamistaan ja me kehitämme palvelua ketterästi. Kotimaan lomailun luoma kysyntä on meille kaikkein suurinta, ja tähän tarpeeseen vastaavat Nettivuokraus- ja Nettimökki-palvelut. Meillä on tällä hetkellä palvelussa Suomen laajin tarjonta, lähes 7000 mökkiä.

Kotimaan matkailussa kohteen ja mökin valinta ovat ensimmäisiä päätöksiä lomaa suunniteltaessa. Sen jälkeen mietitään muiden palveluiden kuten veneiden, moottorikelkkojen tai laskettelusuksien vuokraamista. Näiden palveluiden tarjoaminen mökkivuokrauksen lisätuotteena on meidän tapamme erottautua esimerkiksi kansainvälisistä vuokrauspalveluista. Me emme ole kuitenkaan kaupan osapuoli tai palveluntarjoaja, vaan pysymme tiukasti digitaalisen alustantarjoajan roolissa.

Teknologisesti ja kävijöiden kokemukseen perustuen me olemme edelleen vahvistaneet asemaamme alustantarjoajana. Olipa kysymys NettiX:n tapaisesta markkinapaikasta tai Amppareiden tarjoamasta uutispalvelusta, olemme pystyneet vastaamaan hyvin asiakkaidemme tarpeisiin.

Menestyminen myös tulevaisuudessa vaatii, että asiakkaat kokevat tarjotut palvelut heille itselleen aidosti hyödyllisiksi. Siksi valitun strategian jokaisessa toimialan asiakassegmentissä on oltava selvä.

Meillä on jo nykyisellään ketterän kehityksen ja jatkuvan parantamisen malli käytössä ja sen toteuttamista jatketaan. Menestyminen vaatii myös henkilöstön osaamisen jatkuvaa parantamista datan ymmärtämisessä ja hyödyntämisessä.

Jaakko Haapakangas
johtaja, Uudet Liiketoiminnat