Kirjankustantamisessa vahva vuosi taloudellisesti ja sisällöllisesti
Otavan kirjankustannustoiminnan tulos parani vuonna 2024 merkittävästi. Kustannusosakeyhtiö Otavan operatiivinen liikevoitto oli 13,3 (10,4) miljoonaa euroa.
Yleisessä kirjallisuudessa painettujen kirjojen myyntiluvut olivat hieman edellistä vuotta korkeammat. Digitaalisten kirjojen myynnin kasvu on taittunut eikä ole enää entisenlainen kasvun veturi.
Eritysesti kaunokirjallisuudessa painettujen kirjojen myynti veti, ja liikevaihto oli edellisen vuoden tasolla. Myynnin kehitys on ollut samansuuntaista myös muilla kustannusalan toimijoilla.
Otavan kustannusohjelma oli laaja ja sisällöllisesti hyvä. Finlandia-palkintoehdokkuuksia Otavan kustantamoilla oli viisi, joista kolme ehdokkuutta kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi ja kaksi tietokirjallisuudessa. Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voitti Pajtim Statovci teoksella Lehmä synnyttää yöllä. Pajtim Statovci oli myös yksi opetus- ja kulttuuriministeriön Suomi-palkinnon saajista. Palkinto myönnettiin tunnustuksena merkittävästä kirjallisesta urasta.
Otavan kustantamojen kustannusohjelmien laadukkuudesta kertoo se, että kaikkien kustantamojen teoksia oli ehdolla jokaisessa Finlandia-palkinnon kategoriassa.
Nuorille kirjailijoille myönnettävän Kalevi Jäntin palkinnon sai Carlos Lievonen runokokoelmastaan Vain heteitä.
Otavan kirjankustannustoiminnan tulos parani vuonna 2024 merkittävästi.
Yleisessä kirjallisuudessa painettujen kirjojen myyntiluvut olivat hieman edellistä vuotta korkeammat.
Digitaalisten kirjojen myynnin kasvu on taittunut eikä ole enää entisenlainen kasvun veturi.
Huhtikuussa aloitettiin uusi lukemista ja kirjallisuutta edistävä hanke, kun kaksi lukulähettilästä ryhtyi viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloitti kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Rainin.
Otavan kustantamoperheen lukulähettiläät vinkkaavat upeista uutuuskirjoista ja innostavat ihmisiä kirjallisuuden pariin. He kiertävät kirjallisuustapahtumissa ja nostavat kirjailijoita ja heidän arvokasta työtänsä näkyviin sosiaalisen median kanavissa.
Vuoden 2023 syksyllä ensi kertaa järjestetyn, alakoululaisten lukuintoa herätelleen Tähtipöllö-kilpailun voittajat julkistettiin tammikuussa 2024. Kilpailun voittanut luokka luki yhteensä 2 394 870 sivua. Kilpailu saavutti suuren suosion ja järjestettiin syksyllä 2024 uudestaan.
Toisella kertaa siihen osallistui yhteensä 356 luokkaa eri puolilta Suomea, ja luettuja sivuja kertyi kaikkiaan yli 35 miljoonaa – kaksi kertaa enemmän kuin ensimmäisenä vuonna.
Otava Oppimisessa vuosi 2024 oli menestyksekäs, sekä liikevaihto että tulos nousivat edellisestä vuodesta. Kasvua tuli kaikilla kouluasteilla, mutta erityisesti yläkoulussa, n. 10 prosenttia.
Otava Oppiminen julkaisi 2024 tutkimuksen Opettajan arki, jossa kartoitettiin laajasti opettajien kokemuksia työstään. Tutkimus nosti esiin huolen opettajan työn muuttumisesta niin monipuoliseksi, että aikaa ei enää jää keskittyä varsinaiseen ydintehtävään. Opettajat tarvitsevat enemmän tukea.
Yksi keskeinen ratkaisu on resurssien lisääminen – pienemmät ryhmäkoot, enemmän erityisopettajia ja vähemmän hallinnollisia velvoitteita vapauttaisivat opettajien aikaa keskittyä opetukseen. Lisäksi oppimateriaalien tulisi olla laadukkaita, helposti eriytettäviä ja saatavilla kaikille.
Yhteiskunnan tasolla tarvitaan arvostuksen palauttamista opettajan työtä kohtaan.
Otavan Kirjapaino juhlisti 70-vuotista taivaltaan joulukuussa. Kirjapainon liikevaihto laski volyymin laskun myötä, mutta toiminnallinen tulos parani. Kirjapaino valmisti 3,8 (4,2) miljoonaa kirjaa.
Suomalaisessa Kirjakaupassa myynti kasvussa pääkaupunkiseudulla
Suomalaisen Kirjakaupan liikevaihto laski ja oli 85,0 (85,7) miljoonaa euroa. Yhtiön operatiivinen tulos kuitenkin parani ja oli -0,3 (-1,2) miljoonaa euroa. Kuluttajien luottamus omaan talouteen on ollut ennätyksellisen alhaalla ja kukkaronnyörit tiukalla. Kirjakaupan tärkein myyntisesonki, joulu, sujui hyvin.
Pääkaupunkiseudun myymälöissä ja verkkokaupassa myynti kasvoi. Silti Helsingin keskustassa asiakasmäärät eivät pienestä elpymisestä huolimatta ole nousseet koronapandemiaa edeltävän ajan tasolle.
Lentomatkustus sen sijaan on lisääntynyt, mikä näkyy lentoaseman myymälässä. Suomalaisen Kirjakaupan pienin myymälä tekee jo kolmatta vuotta peräkkäin erittäin hyvää tulosta. Loma ja kirjat liittyvät yhteen, eli kun vaihdetaan vapaalle, halutaan rentoutua kirjallisuuden parissa.
Kolme myymälää suljettiin vuonna 2024.Vuoden lopussa Suomalaisella Kirjakaupalla oli 55 myymälää.
Kaunokirjallisuuden myynti kasvoi Suomalaisessa Kirjakaupassa. Kasvua on myös ulkomaisten kirjojen – käytännössä englanninkielisten – kirjojen myynnissä. Kuluttajat lukevat entistä enemmän englanninkielisiä kirjoja. Englanninkielisten kirjojen suosioon vaikuttaa myös Suomen kansainvälistyminen, maassamme on entistä enemmän ihmisiä, joiden äidinkieli ei ole suomi.
Lisäksi booktok ja kirjatok -yhteisöissä tehdyt kirjasuositukset vaikuttavat myönteisesti englanninkielisten kirjojen myyntiin. Booktok on videopalvelu Tiktokin kirjayhteisö, jossa vinkataan kirjoja ja keskustellaan niistä.
Suomalaisen Kirjakaupan myydyimpien englanninkielisten kirjojen joukossa onkin monia niin sanottuja Booktok-kirjoja, kuten Amy Huangin Kings of Sin -kirjasarjan teokset.
Lasten- ja nuortenkirjat ovat myyneet Suomalaisessa Kirjakaupassa hyvin jo monta vuotta, nousua oli myös vuonna 2024.
Lasten lukuinnostuksen herättämiseen liittyviä keskusteluja käydään myymälöissä päivittäin. Vanhemmat ja isovanhemmat yrittävät löytää ratkaisuja, joilla lapset saataisiin lukemisen pariin. On huomattava, että lasten lukutaitoa on monen tasoista, eikä ikä tai sukupuoli ole ainoa kirjasuosituksia määrittävä tekijä.
Suomalaisen Kirjakaupan henkilökunta löytää oikeat kirjat kaikenikäisille ja -tasoisille lukijoille.
Otavamedia teki hyvän taloudellisen tuloksen vuonna 2024.
Otavamedian operatiivinen liikevoitto pysyi hyvällä tasolla ja se oli 8,5 (11,0) miljoonaa euroa eli 11,9 prosenttia (14,6 %) liikevaihdosta.
Otavamedian työryhmät Erikoismediaa lukuun ottamatta muuttivat Uudenmaankadulle tammikuussa 2024.
Otavamedian tulostaso pysyi hyvänä
Otavamedia teki hyvän taloudellisen tuloksen vuonna 2024. Liikevaihto laski vuonna 2024 lehtivolyymien laskun myötä, mutta operatiivinen liikevoitto pysyi hyvällä tasolla ja se oli 8,5 (11,0) miljoonaa euroa eli 11,9 prosenttia (14,6 %) liikevaihdosta. Toimintojen tehostamiset ja uudelleenjärjestelyt auttoivat tulostason säilyttämisessä.
Otavamedian liikevaihto laski viisi prosenttia ja oli 71,2 (75,0) miljoonaa euroa. Lehtien tilausmyynti laski, mutta mediamyynti kasvoi vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta. Mediamyynnissä Otavamedia pärjäsi markkinaa sekä kilpailijaryhmää paremmin.
Otavamedian työryhmät Erikoismediaa lukuun ottamatta muuttivat Uudenmaankadulle tammikuussa 2024. Otavamedialle luotiin monipaikkatyön pelisäännöt jo Triplaan muuttaessa. Uudenmaankatua varten luotiin yhteiset konsernitason pelisäännöt, kun eri yhtiöt työskentelevät saman katon alla.
Otavamediassa kehitettiin vuonna 2024 uusia tuotteita ja palveluita yleisöjen tavoittamiseksi. Tapoja kuluttaa mediaa on monia, ja ne saattavat vaihdella yhden päivän sisällä. Erityisesti nuoremmat yleisöt tavoitetaan video- ja audiosisällöillä.
Loppuvuodesta 2023 lanseeratun Kotilieden lyhytvideopalvelu Toukolan menestyksen siivittämänä Keidas, Annan uusi videokanava, avattiin yleisölle syksyllä 2024. Keitaassa julkaistaan joka arkipäivä inspiroiva lyhytvideo kauneudesta, tyylistä ja hyvinvoinnista. Keitaassa julkaistaan sekä journalistista että kaupallista sisältöä. Videot ovat katsottavissa ilmaiseksi Annan somekanavista ja Keitaan verkkosivulta.
Myös Tekniikan Maailma on lanseeraamassa videopalvelun vuonna 2025.
Suomen Kuvalehden tilaaja voi halutessaan kuunnella koko lehden. Kuuntelu onnistuu sekä verkossa että SK:n sovelluksessa. Käyttökokemuksesta on pyritty luomaan mahdollisimman selkeä ja intuitiivinen. Lehden tuottaminen audioksi onnistuu tekoälyn avulla. Ihmislukijan käyttäminen nopeatempoisen viikkolehden toimituksessa ei onnistuisi. Laadun varmistamisen tekee kuitenkin aina ihminen. Lisäksi Suomen Kuvalehti aloitti lokakuussa uuden podcastin. Politiikan viikko käsittelee päivänpolttavia uutisaiheita rennosti ja asiantuntevasti. Podcastin suosio ylitti odotukset jo alle viikko ensimmäisen jakson ilmestymisestä. Ensimmäisen jakson julkaisuviikolla podcast nousi Spotifyssa Suomen suosituimmaksi podcastiksi.
90-vuotissynttäreitä vuonna 2024 juhlinut Seura tavoitti painettuna tai digitaalisena joka viikko 408 100 suomalaista, kertoi syyskuussa julkaistu Kansallinen Mediatutkimus. Kokonaistavoittavuus kasvoi edellisvuodesta yli 70 000:llä, mikä oli suurin kasvulukema koko aikakausmediassa.
Menestystä saatiin Editkilpailussa. Otavamedia palkittiin voittajaksi kaikkiaan kolmessa eri sarjassa. Vuoden aikakauslehtitoimittajaksi valittiin Naistenmedian Riikka Lehtovaara, Vuoden aikakauslehtikuvaajaksi valittiin Suomen Kuvalehden freelancerkuvaaja Aapo Huhta.
Kotiliesi Toukola voitti Vuoden video tai audio aikakausmediassa -sarjan. Tuomaristo perusteli valintaansa näin: “Toukola on herkullinen ja kaunis konsepti, joka on onnistunut luomaan erityisesti Instagramiin osallistuvan yhteisön Kotilieden ytimessä olevien aiheiden ympärille. Suositut lyhytvideot tukevat lehden sisältöä ja onnistuvat tavoittamaan uutta innostunutta yleisöä.